Värien ennustamisesta

Miksi mie halusin ostaa vaaleanpunaisen kameran ja vihreän laukun? Ei ole sattumaa, että niitä on juuri nyt tarjolla ja että ne värit miellyttävät nyt monia muitakin. Sesongin väreihin kätkeytyy paljon tietoa ja muotoilijan, jos kenen, tulee olla niistä tietoinen. Paul Gauguinin haaveilevin sanoin:

”Color! What a deep and mysterious language, the language of dreams.”

Värien ennustaminen on liiketoimintana melkein yhtä vanhaa kuin muoti- ja muotoiluteollisuus. Kirsti Karttusen juttu Ylen Trendi-osiossa: ”Värien salainen seura – He tietävät, mistä me tulemme pitämään” valottaa hyvin trendivärien alkulähdettä; Intercoloria, jossa yhtenä jäsenmaana on myös Suomi, nimellä: ICfin – Intercolor Finland. Tulevien sesonkien värikarttoihin vaikuttavat mm. jokaisen edustajamaan oman maan analyysi, globaalit talous- finanssi- ja sosiaalipolitiikat sekä isoimmat trendit, kuten tällä hetkellä digitaalisuus. Miten näistä kaikista saadaan värejä? Taustalla on teemojen kiteyttäminen väreiksi ja tunnelminen luominen. Tähän on olemassa valmiita harjoitteita, joita itse käytän mm. Ammatillisen portfolion luennoilla kun muotoilijat muuttavat väreiksi omaa ammatillista osaamistaan.

Karttunen avaa jutussaan myös värisävyjen liiketoimintaa, joista Pantonen värikoodisto on markkinoiden tunnetuin. Me näemme värit eri tavoin ja kuvailemme niitä vieläkin moninaisemmin. Pantonen värikartta helpottaa yhteistyötä antamalla nimen ja koodin tuhansille väreille ja esimerkiksi Fashion, Home & Interior -kartta sisältää 2 310 koodattua väriä.

IMG_6398_2.jpg
Yliopistolta löytyy Pantonen värikarttoja digitaalisena koneilta sekä painettuna paperille ja tekstiilille. Lisäksi käytössä on Intercolorin uusimmat trendiväriennusteet. Tätä kirjoittaessani kesä 2019 on jo ilmestynyt.

 

varipyramidi-01
Värimieltymysten pyramidi. Nuutinen, Ana 2004. Edelläkävijät. s. 112.

Ana Nuutinen esittää väitöskirjassaan kuvion Värimieltymysten pyramidistä. Huipulla ovat trendivärit, joiden suosio nousee, kun niitä sovelletaan ja ne alkavat näkyä tuotteissa. Muotivärit ovat sesongittaisia kaupallisia värejä ja suositut värit niitä, joista ihmiset pitävät muodista riippumatta. Alareunan ympäristön väreihin kuuluvat luonnon, rakennetun sosiaalisen ja kulttuurisen ympäristön värit. Alempana olevat värit muuttuvat hitaasti, kun taas ylempänä olevat värit muuttuvat nopeiten vanhanaikaisiksi. (Nuutinen, Ana 2004. Edelläkävijät – Hiljainen, implisiittinen ja eksplisiittinen tieto muodin ennustamisessa. s. 112.)

Väreihin liittyvät trendien, henkilökohtaisen historian ja mieltymysten lisäksi kulttuuriset merkitykset. Coloria.netissä on koottuna perustietoa värien merkityksistä, väriteoriaa yms. Mielestäni jokaisin muotoilijan tulisi opinnoissaan tutustua värioppiin ja sen perusteisiin. Tässä mukavan lyhyt intro aiheeseen:

Ennusteiden värikarttoja ei käytetä sellaisenaan vaan niiden pohjalta rakennetaan käyttötarkoitukseen sopivat, omat värikartat. Adobe Color CC -palvelu on mukava apu värikartan luomiseen. Siellä voi tarkastella suosittuja karttoja, sekoittaa omia tai luoda uuden itse lataamastaan kuvasta.

Pantonen värikartasta valittu väri on painetussa työssä kuten kartassa, mutta näytöllä se saattaa näyttää eriltä. Tähän liittyen yliopistolla työskenneltäessä värien hallinta IT-infrassa on haasteellista. Värien sävyt vaihtelevat riippuen siitä millä laitteella niitä katsotaan; tietokoneen tai kännykän näytöltä, tabletilta tai tykiltä, digivalokuvasta tai filmiltä. Kuva muodostuu RGB (Red, Green, Blue) eli additiivisen, värejä lisäävän värijärjestelmän mukaan. Kun työt painetaan vaihtuu värijärjestelmäksi CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), joka on substraktiivinen eli väriä vähentävä järjestelmä. Tietokoneen RGB-näyttö esittää CMYK-kuvan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta se ei ole täysin painettua kuvaa vastaava. Yliopistolla on olemassa näyttöjen kalibrointia varten ColorMunki, mutta käytännössä kymmenien näyttöjen kalibrointi on hyvin aikaa vievää.

Painotalot käyttävät erilaisia standardoituja painoprofiileja ja jotta värimääritykset ovat yhtenevät, työt laitetaan painon käyttämään profiiliin. Tavallinen monitoimitulostin ei tätä vaadi. Käytännössä sen huomaa, kun näytöllä kirkkaina hehkuvat värit ovat himmeämpiä ja tummempia painetussa työssä. Tästä syystä onkin tärkeää tietää millaisessa muodossa lopullinen työ esitetään. Koska näyttöjä ei ole kalibroitu painotalojen kanssa, on painosta saapuva työ aina hieman yllätys. Tästä syystä kannattaa ottaa aina koetulosteita ja sopia koevedoksesta työn tilaamisen yhteydessä.

Ollessani vaatetusteollisuudessa töissä käytimme sesongeittain vaihtuvia värikarttoja, joissa oikea väri oli kangastilkkuna. Tilkku vastasi Pantonen värikartaston väriä. Kuitenkin sähköisesti työskenneltäessä oli värin näytettävä mahdollisimman samalta suunnittelijalle myös näytöllä ja se ei aina tarkoittanut kartan antamaa RGB-arvoa, kun värit muodotettiin näytöllä. Kuitenkin joka kerta, kun väri esiintyi, oli sen koodi mainittuna. Jos värisävy vaihteli, tiesi jokainen tuotantoketjussa mikä värikartan väri oli kyseessä.

Työskentelen omaan tutkimukseeni liittyen väriä vaihtavan vaatteen kanssa. Suunnitelmani mukaan paitaan on integroitu Fiber Optic Fabric -kangasta, jota valaistaan LEDein. LEDien värit määrittää puhelimen appsi. Protoiluvaiheessa testasin Pantonen tämän vuoden värin, 18-3838 Ultra Violetin, sekoittamista RGB-LEDillä kankaalle. Tulevaisuudessa sesonkien värivaihteluihin voidaankin reagoida yhä nopeammin! Tai trendivärien vaihtuminen mahdollistuu yhä kiihtyvämpään tahtiin.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s