Polygonboxista virtuaalitodellisuuteen

Virtuaalitodellisuus luo uusia mahdollisuuksia suunnittelijoille tilan, tuotteiden ja tekstiilimateriaalien visualisointiin ja esittämiseen. Perusopetuksessa ohjauksessani tehdään mallinnettuja tiloja Graphisoftin ArchiCAD ja Autodeskin 3ds Max -ohjelmilla, ja aiemmin myös Blenderillä. Opintojaksoilla etenemme suht nopeaan tahtiin peruskäsitteistä viimeisteltyihin ja tunnelmallisiin, renderöityihin tilakuviin. Asiakastöissä olemme hyödyntäneet tiedekunnan Sinco-tilaa, jolloin mallinnettujen kuvien heijastaminen suurille näytöille luo realistisemman tilakokemuksen suunnitellusta kohteesta. Toisinaan opiskelijat soveltavat aiempaa osaamistaan ja muutama vuosi sitten tarkasteltiin opintojaksolla mallinnettua tilaa Oculus Rift -virtuaalilaseilla. Se oli hienoa!

Osallistuin ArcInTex networkin konferenssiin Boråsissa keväällä 2016 ja ihastelin teknologian kehitystä, kun Senior Lecturer Marco Fratarcangeli Chalmers University of Thechnologysta, esitteli mallinnettujen sisustuskankaiden asettelua tilassa reaaliaikaisesti:

Samaisessa konferenssissa minut pääsi yllättämään tieto, että suurin osa IKEA:n kuvaston huonekaluista ja tilakuvista on mallinnettuja! Tutkin myöhemmin kuvastoa ja sitä tuskin huomasi – se onkin heidän tavoitteensa. Muutama päivä sitten Martin Enthedin (IKEA Digital Lab and D.O IT MAnager at IKEA Communications AB) sivulla julkaistiin video, jossa katalogin visuaalisen työn pipeline on hyvin havainnollistettu:

Tilan mallintamisen mahdollisuuksia on monia ja mm. erilaisia appseja on ollut kännyköille ja tableteille saatavilla jo useamman vuoden ajan. Todenmukaisuus alkaa olla entistä lähempänä sillä esim. Canvas-sovellus viitoittaa tietä mittatarkan mallin skannaamiseen ja edelleen muokkaamiseen. HTC Vive Virtuaalilaseilla katsottuna mallinnettu maailma tarjoaa yhä todellisemman kokemuksen iStagingin tuottamalla demolla, jossa virtuaalimaailmassa onnistuu esineiden liikuttelu. Lisättyä todellisuutta 3D-mallien muodossa tarjoaa mm. IKEA:n appi Place. Kirsti Kuuskin Textales on mielestäni ihastuttava oivallus siitä kuinka tekstiiliin voidaan saada lisättyä todellisuutta 3D-hahmojen muodossa.

Taiteiden tiedekunnan perusopetuksessa tarkoitus on perehtyä mallintamisen perusasioihin. Vähimmäisvaatimuksena on osata keskustella työelämässä mallinnuksesta vastaavan henkilön kanssa. Omaa osaamistaan voi edelleen kehittää opintojaksojen jälkeen erilaisten tutoriaalien avulla ja parhaimmillaan mallinnusosaamisellaan voi työllistyä. Opetuksen on kehityttävä ajanmukaisesti ja innovatiivisesti sillä opiskeluaika on parasta aikaa tehdä erilaisia kokeiluja. 3D-tulostamisen, lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden lisääminen mallinnusopintoihin on tavoitteeni.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s